Monday, March 14, 2011

Nå har vi endelig kommet fram. Myyye rart og nytt. Taxi koster ingenting. Taksameteret starter på 8 YUAN (RMB) som er rundt 7 kroner. Kjører du under 2 kilometer blir dette det du betaler, ellers koster det 1,8 YUAN pr. kilometer. Maten er gøy og bråkete. For her spiser de som ugler. Først tygges alt, så spyttes restene ut som en hårball. Gjerne med litt harking.
Personlig liker jeg å synes, og det gjør jeg her. Her peker de og smiler. For det er lite folk fra vesten her. Så blir det lite penger mot slutten, skal jeg lage mitt eget freak-show. Kantina var veldig gøy for da må du fysisk tre deg ned på stolene. Bordene ser nemlig ut som slike lego bord som er på venterom for barn. Tror faktisk det er de samme bordene fordi de har litt morsomme lego farger. Doene her er også så lave at en må nesten sitte med beina rett ut. Så skal Porsgrunn porselen lage doer til det kinesiske markedet, må det utvikles en minidass. Dette byr ikke på noe særlig problematikk og ble nylig informert av Marianne at en får mye bedre trykk med høy kneføring. Så da kan vi vel utelukke obstipasjon i løpet av oppholdet. For de som ikke er inne i denne terminologien kan jeg opplyse at obstipasjon er tett endetarm. Denne sammenligningen betyr for all del ikke at plumbo kan benyttes.
Stedet vi bor på er utrolig bra. Tre soverom og to bad. Og en mengde kakerlakker som løper etter Lino. Litt usikker på hvem som blir mest skremt Lino eller kakerlakkene. Personlig skal jeg finne ut om de kan spises så skal jeg grille de på gasskomfyren og ete dem. Sengen er så harde at du bør ha på deg godt dempede joggesko hvis du skal hoppe i dem for å unngå støt skader i beina. Tenkte å demonstrere dette senere hvis jeg finner en god måte og laste opp video. I dag morges så vi masse morsomme turnøvelser i parken. Så karatekid filmene er basert på fakta som en kan se fra verandaen våres. Har selvfølgelig video av dette også. Vi var ute i gaten og tok temperaturen på utelivet. Våres støyende dyre sjekkemarkeder ala Harbour er byttet ut med basketballbaner der en sliten boomblaster banker ut mystiske toner. Der flere generasjoner står samlet. De yngste danser usikkert med det motsatte kjønn, mens hormonene banker. Så sitter bestemor sikkert i en campingstol og observerer mens hun slikker seg rundt munnen og drømmer seg tilbake.
Det kinesiske folket er svært høflig og imøtekommende, selv om det er en stor språklig barriere.

KOMMUNIKASJON!!!
Nettverket hos ABB er trist. Her er alt sperret, så moderne mennesker som holder til i Norge sliter over evne. Fronter funker ikke. Det er heller ikke muligheter for å omgå dette ved hjelp av VPN. Facbook funker heller ikke, men det var vi jo klar over. Hjemme og på dyre utesteder funker det, men hjemme har vi hastigheter som kan minne om den gang jeg hadde et modem på 2400BAUD (facebook funker kun gjennom VPN).  Fikk melding om at jeg har oversteget internett trafikk grensen på telefonen min på 500 kroner allerede. Så nå må jeg sette i gang med kreative løsninger. Hong Kong derimot er alt åpent, for det sjekket jeg ut på flyplassen.

Øystein Becker



Edit Tom Erik S

9 comments:

  1. Herlig innlegg Øystein! At ikke du har blogga før er nok et lite tap for menneskeheten :) Lykke til videre med oppholdet!

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Deilig :D Gleder meg til å se mer =)

    ReplyDelete
  4. Kommer mer. For nå har jeg fått hjelp av Tom Erik. Så Fikk jeg VPN av Nico som funket som en drøm. HiVe VPN kan ta seg en bolle! Det tar ikke rotta på den Kinesiskemur!!!

    ReplyDelete
  5. Vi gleder oss til å følge reisende onkel Øystein

    ReplyDelete
  6. jeg savner også "hei, bloggen!" er ellers strålende fornøyd med å få livstegn fra dere :D

    ReplyDelete