Thursday, March 17, 2011

Første møte med Xiamen


Xiamen. Etter et døgn på reise ankom vi Xiamen Airport i strålende solskinn.
Der ble vi hentet av Rocky og Lynn. Begge jobber i ABB og tok oss godt imot. Vi ble kjørt til leiligheten vår, og ble innkvartert I 5.etasje I et svært borettsslag. Leiligheten var romslig og enkel.Vi har hvert vårt soverom med tilhørende balkong. En koselig leilighet for 3 personer og en håndfull kakerlakker.

Etter at vi fikk utdelt nøkler ble vi tatt med på restaurant for å spise.
Der fikk vi servert minst 8 forskjellige matretter de ville vi skulle smake på. Alt fra skalldyr til ris og ananas. Det meste smakte fortreffelig!
Etter å ha smakt på nesten hele menyen dro vi til supermarkedet, som av kinesere bare kalles SM. Et yrende folkeliv møtte oss ved inngangen og vi banet oss vei mellom folkemengdene for å finne matbutikken. Horder av kinesere med handlekurver og personell med roperter skapte en helt spesiell opplevelse. Det var på grensen til kaotisk etter min mening, men alt i alt en handletur jeg sent vil glemme. Det var godt å ha med seg Rocky og Lynn som kunne hjelpe oss med å finne frem blant alle butikkhyllene..

Senere på kvelden gikk vi ut for å spise og det må sies at det er deilig å kunne gå i shorts og t-skjorte her i Xiamen. Det er vel rundt 20 grader.

Har fått så utrolig mange inntrykk på så kort tid. Har nesten ikke gått opp for meg at jeg er i Kina.. Ventetiden har vært lang fra jeg fikk vite at jeg skulle dra til Xiamen i fjor høst oktober. Nå skjer det!

Vi har hatt litt problemer med nettet og en del vestlige web-sider er blokkert her I Kina, deriblant blogspot, men vi prøver å oppdatere bloggen så godt det lar seg gjøre.

Men vi tar mye bilder og videoer herfra og skal legge ut på bloggen.

Gleder meg til fortsettelsen!

Hilsen fra Xiamen.

Lino A. Dolva    

No comments:

Post a Comment